Siema, cześć i czołem.
Poirytowany wieloooma pytaniami o koszt budowy lolka i pytaniami "
czy 16 tys starczy" wrzucam tutaj przykładowy kosztorys.
Opieram go o popularną bazę, do której są części itd jak Cadillac Fleetwood z lat 80 czy jakaś Caprice z tych lat. Rama oryginalna, otwarta, samochód nie wymagajace gruntownej odbudowy tudzieżpo takiej odbudowie (żeby nie zajmowac sie pierdołami, tlyko kalkulować samo lowriderowanie).
1. Baza.
Koszt od 5 do 500 tys zł
Nie liczymy. Każdy kupuje to co lubi, na co go stać, bla bla bla
2. Rama.
Koszt zawsze oscyluje w przedziale 7-15 tys zł. 4 arkusze blachy ok 5mm, setki tarcz. Koniecna spawarka, bardzo przydatna mocna plazma i ręczna prasa hydrauliczna. Idzie od cholery prądu.
- Sodowanie ramy + epoxyd - 1500zł
- Materiały - 2500zł
- Pozostała kwota to materialy, ktorych nigdy sie nie liczy, gumy ramy itd, prąd i wszystko inne.
Podsumowując - Rama = około
12 tys zl i 3-4 miesiące pracy.
3. Wahacze. Sporo dlubaniny. Koszt okolo
3500-4000zł4. Hamulce - o tym sie zapomina. Fura nagle dużo cięższa. KOnieczna wymiana hamulców albo odbudowa w stopniu PRO.
3000zł5. Zestaw zawieszenia hydraulicznego. Trzeba liczyć przy aktualnym kursie dolara około
10-11 tys zł za zwykły zestaw, bez jakismocno indywidualnych szaleństw
6. Baterie - tego klienci nie rozumieją, ze trzeba to napędzić. A wiec koszt baterii od
2300zł (4x tanie AGMy) do 11 000zł (10x Optima)7. Przewody elektryczne. fi50, fi35, heble, złączki itd. Koszt okolo
400zł8. Swożnie zawieszenia. Obowiazek. Odowiednie, mocne, nowe unbreakable. Koszt
600zł9. Wszystkie gumy zawieszenia. Zestaw ok
1000zł10. Przewody hamulcowe. Dłuższe i odpowiednio dostosowane. Około
1500zł z robocizną.
11. Malowanie gotowego podwozia -
1500zł (bez chromowanych wahczy itd
)
12. Wzmocnienie mostu -
400-500zł13. Budowa racka na pompy
500-1000zł14. Montaż zawieszenia -
1500zł15. Koła - no kto bedzie na stalówach z kołpakami jeździl
? Kola w zależności od producenta i bajerów ale średnio od
3600 za chinole z podstawowymi oponami z WW do
15 tys zl za chromowane Daytony z oponkami Coker 520
Zliczylem mniej wiecej wszystko co dotyczy przeróbki na Lowridera.
Oczywiscie biorac pod uwage to, że samochod bardzo zdrowy, z super napędem, nie cieknący. Samochod, w ktorym nie trzeba nic wiecej zrobic. Zauważcie, że nie liczylem demontażu pojazdu do prac. A to kolejne tysiące
Suma przeróbek sumując to:
48 000PLNDo tego trzeba doliczyć ok 10 tys zl kosztów, ktorych nie da sie policzyc. Transporty, jakieś elementy, czesci, ktoych brak, ktore trzeba wymienić i inne tego typu
Liczyć też trzeba to, że jak sie planuje zrobic to w pół roku to wychodzi 1,5 roku
Mamy wiec z glowy 18 miesięcy i ok 60 tys zł.
Jak by ktoś chcial chromowac zawias, zrobić tapicerke, candy paint, poprawic mechanike, zrobic zabudowe - przeróki przekraczają 120 tys zł + samochód.
A jak dochodzi do tego remont blacharski, przeróki, konwersje, braki w częściach, droższy model - dobić możemy bez problemu do 300 tys zł.
To tyle na ten moment. O hajsie nie warto gadać wiec ...
Zakonczmy temat. Mam nadzieje, że bedą tu trafiac osoby co chca wstawic hydro do swojego okulara czy innej vectry i zrozumieją o co tu chodzi.
Pozdro