Lowrider.pl

Pierwszy polski portal poświęcony lowriderom, customom i hot rodom
Teraz jest Pt mar 29, 2024 3:57 pm

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 8 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: Śr wrz 04, 2013 9:31 am 
Offline
OG MEMBER LPLCC
Avatar użytkownika

Dołączył(a): So paź 23, 2004 2:56 pm
Posty: 7360
Lokalizacja: Warszawa - Leoncin
Hej,

Tak na szybko dla potomnych.

Zawieszenie naszych lowriderów napędzają pompy hydrauliczne.
Zanim napisze o zasadzie działania samej pompy wspomnę, ze jest ona pędzona silnikiem elektrycznym, który natomiast bierze prąd z akumulatorów zalegających w bagażniku.
Ok to teraz ciekawsze.

W Lowriderach stosowane są dwa typy pomp:
- zębate
- tłokowe

Najczęściej stosujemy pompy zębate. Są prostsze w budowie i tańsze. A przewoltowywanie ich daje dobre rezultaty.
Pompa zębata (właściwie tzw. pump head) w budowie jest bardzo prosty. Składa się z bloku głowicy i dwóch kół zębatych na wałkach.
Silnik napędza wałek jednego z kół zebatych, to koło zębami napędza drugie koło i tak też z jednej strony koła zebate zaciągają i z drugiej wypychają olej do bloku pompy i następnie wypycha do przewodów, które prowadzą już bezpośrednio do siłowników.

Prosty schemat:

Obrazek

Tak wygląda rozebrana pompa (pumphead) :

Obrazek

Obrazek

a to pumphead przykręcony do bloku pompy. Aha i dla ścisłości - pumphead siedzi w zbiorniku oleju :)

Obrazek

Tutaj widzimy m.in wałek, który wchodzi w blok pompy i łączy się poprzez sprzęgiełko (Spline Key) z wałkiem silnika elektrycznego:

Obrazek

Pompy zębate mają rózne "przełożenia". Czym więcej zebów tym mocniejsza siła tłoczenia. Tak więc do streetów używa się głowic #7-#9 (po 7 lub 9 zębów na koło zębate). Mocniejsze zestawy to 11 do 13 zębów.
Pompy zębate nie sa ultra trwałe. Przewoltowywanie silników daje taki efekt, ze pompa kręcąc się kilka razy szybciej niz dopuszcza producent zzużywa się szybciej. Ma to miejsce dlatego, ze kręcące się koła zębate pod wpływem siły odśrodkowej wycierają blok głowicy pompy. To powoduje luzy a luzy powodują słabsza siłę tłoczenia.
Dlatego street na 24V moze smiało 10 lat jeździć bez wymiany głowicy albo i duzo dłuzej. Hoppery śmigajace na 72V wymagają zmiany głowicy przynajmniej raz w roku albo i częściej :)

To by bylo na tyle w temacie pomp zebatych. Jak by ktoś miał pytania niech wali śmiało. Teraz pompa tłoczkowa / tłokowa :sauer:

Pompa tłoczkowa Tak pokrótce
To juz mocno specjalistyczny sprzęt. Typowo koparkowy :P Pompa ta zawiera w sobie kilka tłoczków. Podczas obrotu silnika następuję obrót wałka w głowicy (tj w samej pompie). Wałek popycha przy obrocie kolejne tłoczki, które zwiększaja cisnienie wypychanego oleju. Po ostatnim tłoczku następuję wystrzał oleju do przewodów.
Pompa praktycznie nie używana w Lowriderach.

Natomiast używana jest pompa tłokowa 8) Sprzęt bardzo niebezpieczny i równie mocny.
Pompy tego typu mają w zbiorniku jeden duży tłok. Od tyłu zbiornika dobijamy powietrze do 100psi, które wypycha tłok w strone bloku pompy. Co juz na starcie daje nam 100psi więcej. Pstryknięcie switcha obraca glowicę pompy, która dostaje pod ogromnym ciśnieniem olej. Przez co nie ma oporów wstępnych przy "kreceniu się" co znowu kilkukrotnie potęguje siłę wypychanego oleju :sauer: Pompy tłokowe bardzo lubią duzy prąd. 96V to normalka przy radicalach na Piston Pumpach

Wnętrzności Pompy Tłokowej:

Obrazek

Obrazek

Pompy te mają w backin plate od tylu zbiornika zaworek przez który mozna wpuszczać / wypuszczac powietrze sprężajace tłok:

Obrazek

Tutaj Piston Hi Low z zegarem pokazującym ciśnienie na tłoku - bardzo przydatna rzecz bo bardzo czesto ktoś traci błotniki jak powietrze rozsadza pompę :sauer:

Obrazek

Rozebrany pistonik

Obrazek

Aha i warto napomnieć, że zbiorniki w pistonach musza być dużo grubsze niz te delikatne z typowych pomp zebatych. W zebatkach ciśnienia nie ma .. z pistonach jest :)
I tym samym zbiorniki są dłuższe, gdyż tłok sporo miejsca zajmuje i jeszcz emusi tam pracować.

Obrazek

Do Piston Pumpów nie ma co ryzykowac z "tanimi" zaworami. Tutaj już trzeba się bawic w technologię aircraft wiec miejsce mają wyłącznie stylizowane (lub nie stylizowane) zawory pokroju Adex. Najgorsze w tym wszystkim jest to, ze zawór Adex kosztuje tyle co cała pompa. A zwykłe, tanie intalian Dumpsy nie kosztują 1800 a około 200zł.

I na koniec uśrednione ceny pomp.

Zębata street (aluminiowy blok, głowica #7) - około 1600zł-1800zł
Zębata competition z fat blockiem - około 2000zł
Tłoczkowa - dobrej jakości około 4-6-7 tys zł
Tłokowa (Piston Pump) około 2600-3200zł

_________________
Chevy '64 Impala SS Rag Top Lowrider

Lakiery House Of Kolor / Felgi szprychowe Dayton Wire Wheels / Zawieszenia CCE

WWW.CUSTOM-SHOP.PL


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: Śr wrz 04, 2013 11:52 am 
Offline
OG MEMBER LPLCC
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt kwi 08, 2005 7:53 am
Posty: 1313
Lokalizacja: Cin Cin Konstancin
Props :=D

_________________
1969 Buick Electra 225 Convertible
http://www.electra69.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: Śr wrz 04, 2013 11:55 am 
Offline
OG MEMBER LPLCC
Avatar użytkownika

Dołączył(a): So paź 23, 2004 2:56 pm
Posty: 7360
Lokalizacja: Warszawa - Leoncin
Tłumaczę termin:

Przewoltowanie - Silniki naszych pomp są skonstruowane na 12V (rzadko na 24V). Pompy w sumie też ;) ale co to by była zabawa gdyby zawias podnosił się z prędkością fabrycznego zawieszenia pneumatycznego? Dlatego też przewoltowujemy silniki - dajemy im nie 12 a 24,36,48,60,72,84,96, 108V
Każde zwiększenie prądu w sposób prawie liniowy zwiększa prędkośc obrotową silnika a więc i prędkosc kręcących sie kół zebatych w pompie. A co za tym idzie szybkośc działania zawiasu.
Ale tym samym szybkośc zużywania się jego. Silniki strasznie cierpią przy tym (Nyguz coś o tym wie). Komutatory kończą się w mig, szczotki się topią, wirniki wypalają, łożyska siadają :P I tak jak wpsonniałem wczesniej - siła odśrodkowa, która rośnie na potęge przy zwiększonej prędkości obrotowej niszczy pomalutku, sukcesywnie głowice pomp. Dlatego też do streetu 24-36V jest akurat. powyzej to już do hopperów prund.
Wywnioskować z tego wszystkiego można, ze głównymi wytycznymi szybkości pracy zawieszenia jest:
- przełożenie pump head'a
- ilośc voltów podanych na silnik

Jest jeszcze oczywiście spora garstka innych wytycznych ale to sa główne.

_________________
Chevy '64 Impala SS Rag Top Lowrider

Lakiery House Of Kolor / Felgi szprychowe Dayton Wire Wheels / Zawieszenia CCE

WWW.CUSTOM-SHOP.PL


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: Śr wrz 04, 2013 3:45 pm 
Offline
OG MEMBER LPLCC
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt paź 04, 2002 1:30 pm
Posty: 2683
Lokalizacja: W-WA
Zajebisty materiał, dzięki!

_________________
riding this 'til the wheels fall off


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: Cz wrz 05, 2013 8:59 am 
Offline
OG MEMBER LPLCC
Avatar użytkownika

Dołączył(a): So paź 23, 2004 2:56 pm
Posty: 7360
Lokalizacja: Warszawa - Leoncin
Dziękuję. A teraz małe "tips und tricks"

Chcesz mieć szybki zawias ale nie chcesz spalic zaraz silnika?
Pamiętasz wytyczne prędkosci pompy? prąd i rozmiar przełożeń.
Po co dawać pompie 60V przy głowicy #7 jak można to samo osiagnać przy 36V przy głowicy #13
I taki mam plan na impalę właśnie. Choć czasami cięzko dostać pumpheady Marzocchi #13

_________________
Chevy '64 Impala SS Rag Top Lowrider

Lakiery House Of Kolor / Felgi szprychowe Dayton Wire Wheels / Zawieszenia CCE

WWW.CUSTOM-SHOP.PL


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: Cz wrz 05, 2013 1:18 pm 
Offline
OG MEMBER LPLCC
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt paź 04, 2002 1:30 pm
Posty: 2683
Lokalizacja: W-WA
I to jest koncepcja! Uwzglednie ja w planach na przyszły sezon. Widzisz, uwierzylem i cashowi na słowo, ze tam siedzi Marzocchi #11...

_________________
riding this 'til the wheels fall off


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: Wt wrz 10, 2013 1:36 pm 
Offline
OG MEMBER LPLCC

Dołączył(a): So maja 08, 2010 8:27 pm
Posty: 219
zacny artykuł Panie kolego :)
dzięki :piwko:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: Cz wrz 12, 2013 11:22 pm 
Offline
OG MEMBER LPLCC
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt paź 04, 2002 1:30 pm
Posty: 2683
Lokalizacja: W-WA
dawaj Artur, pociągnij jeszcze temat dalej i opisz pozostałe elementy pompy i osprzętu. chętnie sobie porozkminiam co tam jeszcze w niej siedzi, zanim porozbieram swoje :=D

_________________
riding this 'til the wheels fall off


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 8 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL